maanantai 18. marraskuuta 2013

Finnair: tie kohti halpalentoyhtiötä?

Finnair... Lukemattomat kerrat olen noilla "sinivalkoisilla" koneilla lentänyt... Olen aina pitänyt Finnairia laadukkaana, luotettavana ja turvallisena lentoyhtiönä, jonka palvelu ei ehkä ole huippuluokkaa, mutta hyvää keskitasoa joka tapauksessa. Olen pitänyt Finnairin hintoja kilpailukykyisinä, ainakin jos ne on voinut ja osannut valita oikeasta paikasta oikeaan aikaan. Monella matkallani olen päätynyt Finnariin, koska yhteydet ovat olleet parhaat mahdolliset ja usein vielä hintakin on ollut edullisin, ainakin suhteutettuna matkan helppouteen ja matkustamiseen ilman välilaskuja ja koneen vaihtoja.

Vaan rajansa kaikella. Jo kauan on puhuttu Finnairin palvelutason laskusta ja olen minäkin joskus törmännyt yrmeisiin lentoemäntiin, joiden kasvoille ei vuosien varrrella ainakaan hymyilystä ryppyjä kerry. Kuitenkin suurimmaksi osaksi palvelu ja ystävällisyys on ollut juuri tuota, minkä jo kirjoitinkin; ei huippuluokkaa, mutta hyvää keskitasoa. Viime aikoina Finnairin sinivalkoista hohtoa on himmentänyt  kuitenkin useampikin seikka. Ihan ensimmäinen on tietysti tuo toimintojen ulkoistaminen, jopa muille maille, henkilöstön irtisanomiset ja tasaisin väliajoin toistuvat lakot ja muut mielenilmaukset. Yhtiö on vaikeuksissa ja tie edessä ei näytä yhtään valoisammalta.

Ihan tässä lähiaikoina olen itse henkilökohtaisesti törmännyt pariin vakavaan asiaan: Ensimmäinen oli Finnairin nettisivujen hakukoneen muutos. Ennen hakukone tarjosi selkeästi Finnairin omia lentoja ja hinnat olivat ainakin toisinaan kohdallaan. Tarjouksista saattoi löytää jopa edullisia suoria lentoja. Ja nyt korostan nimenomaan sanoja edullisia suoria lentoja... Nyt hakukone on kuitenkin muuttunut niin, että se tarjoaa mitä kummallisimpia lentoyhdistelmiä välilaskuineen. Sivulle ilmestyy haun jälkeen mutkikkaita ja joskus jopa omituisia kiertoteitä kohteeseen, jonne pääsisi Finnairin suorilla lennoillakin. Ja ne hinnat... Nuo kaikkine välilaskuineen ja odotteluineen todella pitkiksi venyvät lennot näyttävät olevan usein kalliimpia, kuin mitä olivat ennen Finnairin suorat tarjouslennot. Ja nyt jos valitsee mutkittelun sijaan sen suoran lennon, hinnat näyttävät kohonneen pilviin.

Hintojen huiman nousun ja vaikeiden välilaskuyhdistelmien lisäksi iso ongelma näyttää olevan nettisivuilla. Olen aina pitänyt Finnairin sivuja erityisen kankeina, epäselvinä ja vaikeakäyttöisinä ja sitä ne ovat edelleen, mutta sen lisäksi niillä näyttää olevan vikoja ja käyttäjän kannalta sellaista "epälogiikkaa", joka vaikeuttaa ja hankaloittaa sivujen käyttöä ja usein tekee käytön jopa mahdottomaksi. Itselläni on nyt jo kahdella viime reissullani New Yorkiin ollut sama ongelma: APIS-tietojen syöttö ja istumapaikan varaaminen jumiuttaa koko systeemin ja nettisivujen kanssa taistelun jälkeen ainoa vaihtoehto on ottaa yhteyttä asiakaspalveluun "Huomioi. Varauksen käsittelyssä tapahtui virhe. Ota yhteyttä Finnairin asiakaspalveluun. (15231 [24614])". Tammikuussa asia selvisi lopulta soittamalla, kun virkailija näppäili tietoni ja avasi jumissa olleen varaukseni. Tällä viikolla otin kaksi kertaa yhteyttä nettilomakkeen avulla ja toiseen niistä vastattiin. Asia hoitunee nyt sähköpostin kautta. Hartaasti toivon, että Finnairin lentokoneiden tietokonejärjestelmiä hoitavat eri ihmiset kuin maassa olevia tietokonejärjestelmiä.

Mutta vielä pahempaan suuntaan ollaan menossa: Finnairin uusi systeemi mahdollistaa istumapaikkojen varaamisen jo viikkoja ennen matkaa. 20 euron hintaan! Tämä uusi lisämaksupalvelu on Finnairin asiakaspalvelun mukaan "suuren suosion saavuttanut palvelu"... Ainakin sosiaalisessa mediassa käytyjen keskustelujen perusteella lisämaksupalvelu ei todellakaan ole saavuttanut suurta suosiota, vaan se sai yksimielisen murskaavat kommentit. Tilanne on nyt siis se, että ne joilla on paljon rahaa maksella vaikka ylimääräisiä lisämaksuja, varaavat paikat hyvissä ajoin etukäteen ja Finnair kahmii nämä "ilmaiset" rahat päältä. Loput varaavat sitten paikkansa ilman lisämaksua kun lähtöselvitys netissä aukeaa 36h ennen koneen lähtöä. Minulle nämä lisämaksulliset paikat olisivat tulleet maksamaan tulevalla reissullamme peräti 200 euroa! Siis 200 euroa... Ei mistään... Poikani kanssa vitsailimme jo, että joudummekohan seisomaan New Yorkiin asti kun emme nyt varaa paikkoja ennakkoon... No, tuskin joudumme seisomaan, mutta saatamme kaikki viisi matkustajaa (joukossa yksi lapsi ja kaksi nuorta) joutua istumaan kaikki eri puolille konetta kahdeksan tunnin lennon ajaksi ja sama paluumatkalla. Hienoa palvelua Finnair. Kiitos Finnair.

Finnair on auttamatta matkalla kohti halpalentoyhtiötä. Halpalentoyhtiöille tyypillistähän on, että halpoja lentoja kompensoidaan erilaisilla lisämaksuilla, kuten istumapaikkojen varausmaksut, matkatavaramaksut jne. Työvoima hankitaan ulkomailta, henkilöstö lakkoilee, kaikesta karsitaan, palvelut huononevat, lentoyhteydet huononevat, nettisivut eivät toimi, istumapaikoista peritään lisämaksu... Pian Finnair toimii kuten halpalentoyhtiö, mutta vain täydellä (kalliilla) hinnalla. Finnair saattaa olla sillä tiellä, että sitä ei pian pelasta enää mikään, ei edes valtio ja veronmaksajat... Olen tosiaankin ollut Finnairin kannattaja ja pyrkinyt aina matkustamaan Finnairilla kun hinnat ovat olleet kohdallaan, mutta nyt tämä saa riittää. Etsin tästä lähtien muita vaihtoehtoja: edullisempia, nopeampia, suorempia ja sellaisia, missä palvelu on hyvää ja kaikki toimii niin lentokoneessa kuin maapalveluissakin. Seuraavalla USA:n matkalla taidan palata takaisin Sir Richard Bransonin laadukkaseen kyytiin ja Virgin Atlanticin hyvään, ilmaiseen palveluun. Palveluun, jossa luottokortin pyytämisen sijaan saa virkailijoilta vain ystävällisen hymyn...
 
[lisätty 4.12.2013]
Tähän pitkään listaan voidaan nyt viimeisimpänä lisätä vielä se, että paluumatkalla Finnairin lento ei olekaan Finnairin lento... Finnairin lennot New Yorkiin 27.12.-2.1. lentääkin puolalainen Polish Airlines LOT Boeing B787 Dreamlinereilla.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti